Відвертому знущанню Уряду над конституційними правами мільйонів українців, їх надіями на гідне життя за європейськими стандартами час покласти край
26.01.16

ПУБЛІКАЦІЇ У ЗМІ, КОМЕНТАРІ

26 січня цього року мною ініційоване утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки фактів порушення конституційних прав громадян України шляхом зловживання владою з боку Кабінету Міністрів України під час підготовки та прийняття Державного бюджету України на 2016 рік, в тому числі шахрайства з боку Міністерства фінансів України з борговими зобов’язаннями України, а також розкрадання коштів Національного банку України його керівництвом на чолі з Головою НБУ Гонтарєвою В.О. шляхом торгівлі облігаціями внутрішньої державної позики через афільовані банки та порушення ними чинного законодавства під час прийняття рішень про невмотивоване закриття комерційних банків, яке призвело до втрати громадянами України своїх банківських вкладів, спекуляції на курсі гривні та знецінення заощаджень. Керівникам фракцій згідно Регламенту направлені листи щодо делегування представників до складу Тимчасової Комісії.

Як йдеться в тексті «Пояснювальної записки», доданої до відповідного проекту Постанови Верховної Ради, Уряд та Міністерство фінансів України  стали на антиконституційний, злочинний по своїй суті шлях ігнорування суспільних цінностей, фундаментальних конституційних прав наших громадян, повноважень та обов’язків народних депутатів України.

Так, процедура підготовки прийняття Державного бюджету України на 2016 рік супроводжувалася чисельними порушеннями Конституції та законів України.

Верховна Рада України одержувала проект Закону про Державний бюджет України на наступний рік фактично після 1 грудня року, що передував плановому: у 2014 році відповідний законопроект за реєстр. № 1000 подано 12 грудня, у 2015 році – законопроект за реєстр. № 3000 подано 14 вересня, однак, відкликано Урядом у той же день і подано доопрацьований проект лише 11 грудня. Під час внесення проекту Закону «Про державний бюджет України на 2016 рік».

Прем’єр-міністр України Яценюк А.П. займався відвертим шахрайством, подавши супровідні документи без самого тексту бюджету. Разом із проектом Закону мала б подаватися і доповідь про хід виконання Державного бюджету України на 2015 рік, але зазначена доповідь не була надана.

Такі дії з боку Кабінету Міністрів України призвели до того, що з метою забезпечення своєчасного введення в дію закону про Державний бюджет України на відповідний рік, два роки поспіль Верховна Рада України змушена приймати відповідний закон за декілька днів до Нового року і фактично вночі. Це унеможливило детальне, повноцінне та якісне  опрацювання проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік з дотриманням законодавчих вимог, а відтак – не призвело до прийняття виваженого і об’єктивного рішення з цього питання.

Спровоковане Урядом спотворення процедури прийняття Закону про Державний бюджет України, в свою чергу, призвело до затримки бюджетного процесу на місцевому рівні, порушення встановленого Конституцією України порядку організації та здійснення державної влади, недофінансування потреб науки, освіти та медицини, необґрунтованих бюджетних преференцій окремим міністерствам та відомствам. Цим самим були порушені фундаментальні економічні, соціальні та культурні права громадян, закріплені Конституцією України, зокрема: право на підприємницьку діяльність (ст.42); право на працю (ст. 43); право на соціальний захист (ст. 46); право на достатній життєвий рівень (ст. 48); право на охорону здоров’я, медичну допомогу і медичне страхування (ст. 49);  право на освіту (ст. 53).

Обов’язок гарантувати забезпечення реалізації вищезазначених прав покладається насамперед на державу (статті 3, 15, 30, 34, 46) Конституції України, і, перш за все – Уряд, оскільки він наділений не тільки функціями вищого органу виконавчої гілки влади, але й правом законодавчої ініціативи. Прем’єр-міністр України Яценюк А.П. та Міністр фінансів України    Яресько Н.І. знехтували цим обов’язком і мають нести юридичну відповідальність.

Більш того, на сьогоднішній день Міністерство фінансів України стало неприхованим руйнатором економіки України, ініціатором знищення її інвестиційних перспектив та сподівань на гідне життя мільйонів українців. Зовнішній борг країни невпинно підвищується, що робить, як сьогоднішнє, так і наступне наше покоління, заручниками зовнішніх кредиторів, новітніми кріпаками в своїй країні в умовах тотального наступу бідності.

Як стало відомо із заяви Н.Яресько на засіданні Уряду 27 серпня 2015 року, Україна тільки 5 років нічого не сплачуватиме за зовнішніми боргами. В наступні 5 років країна заплатить $7,5 млрд, а за наступні 15 років –  більше $100 млрд. За це нашій країні дали знижку в $3 млрд. В сумі виходить близько $110 млрд. виплат.

З урахуванням можливої інфляції, яка в середньому становитиме 5% в рік, наша країна заплатить більше $200 млрд. Тобто, щоб вийти на сьогоднішній рівень реального ВВП Швейцарії до 2040 року, Україна може заплатити зовнішнім кредиторам більше $200 млрд.

Більше того, якщо українці хочуть жити краще, їм треба працювати в три рази більше, щоб хоча б вийти на рівень сьогоднішньої Польщі через 25 років, так як доведеться оплачувати по відсотках  не менше $100 млрд.

Якщо Україна хоче заощадити на відсотках, як розраховує сьогоднішній Міністр фінансів Н.Яресько, тобто планувати зростання ВВП не більше 4% на рік, то тоді реальний ВВП України до 2040 року буде не більше $225 млрд – це $5000 на людину. Це –життя країни на рівні сьогоднішньої Албанії або Монголії.

Порушення конституційних прав громадян та нехтування вимогами Бюджетного Кодексу з боку Уряду та Міністерства фінансів України  відбувається на тлі непрофесійних дій, відверто корупційних схем, неприхованого фінансового шахрайства та брудних грошових оборудок, до яких вдався у своїй діяльності Національний банк України, очолюваний Гонтарєвою В.О.

10 вересня 2015 року закінчилися повноваження членів Ради НБУ, але через зволікання та відсутність ініціативи з боку Голови НБУ, нова Рада і до цього часу не сформована та не призначена за відповідними квотами Верховної Ради та Президента України.

В результаті закриття великої кількості банків керівництво НБУ самостійно спровокувало втрату грошей юридичних осіб. Це стало наслідком ліквідації рахунків цих юридичних осіб в банках, які ліквідував НБУ. Велика кількість юридичних осіб стала банкрутами і не змогла виплатити свої кредити, що нанесло нищівний удар по економіці України та підприємницькій діяльності малого та середнього бізнесу. Кількість проблемних активів зростає швидкими темпами, і НБУ в цей час не вживає жодних заходів, щоб призупинити цей процес. При цьому керівництво центрального банку країни неодноразово заявляло, що закриття банків – це вимушений захід, що має на меті зменшити кількість проблемних активів. Станом на 1 грудня 2015 року частка прострочених кредитів склала 21,2% від загальної кількості виданих кредитів, у той час, як на 1 січня 2014 року цей показник був 7,7%. Таким чином, закриття банків призвело до зростання проблемних кредитів, а не навпаки.

Поширюються різні тіньові схеми виведення прибутків з державних фінансових установ. Найбільш поширеною з них є операції продажу та зворотної купівлі облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) в короткі терміни напередодні виплат купонного доходу та/або продаж з підконтрольних організацій по заниженій (нижче ринкової) вартості. Таким чином створюється торгівельна маржа між ціною продажу та купівлі посередника, яка нівелюється строком купонного періоду відсоткових ОВДП.

В такій операції посередник за рахунок одержаних доходів має можливість виводити даний надлишок коштів, сформованих з прибутку, для оплати відповідних контролерів (ініціаторів) таких операцій. Найактивнішим посередником на біржовому та позабіржовому ринках ОВДП є компанія «Інвестиційний капітал Україна» (ICU), співвласником якої була нинішній керівник НБУ В.Гонтарєва, банк «Авангард» (належить ICU Холдинг лтд.), а також державні «Укргазбанк» та «Ощадбанк». На компаніях-посередниках, наближених до В.Гонтарєвої, як найактивніших учасниках фондового ринку в 2013-2015 роках формувалися надприбутки, які в подальшому напряму або через інші підконтрольні компанії виводилися в готівку для «оплати комерційних послуг» (замовлень), як інших учасників ринку, так  і державних службовців, задіяних в таких операціях.

За іншою схемою, НБУ викуповує ОВДП в учасників ринку за ціною набагато вище ринкової. Такі операції призводять або до недоотримання прибутку НБУ у зв’язку з вкладенням в державні облігації під дуже низьку дохідність, або ж, у випадку їх продажу вже по ринковим цінам з ринку– до прямих збитків регулятора.

Офіційна інформація біржових торгів ОВДП на вторинному ринку показує, що дохідність цих цінних паперів проводиться маніпулятивно. Згідно з даними на 24 листопада 2015 року середня прибутковість короткострокових ОВДП була 40,39%, а вже 26 листопада 2015 року вона раптом склала 21%. Різниця дорівнює 100 млрд.грн.

В цей час Національне антикорупційне бюро здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні від 16.12.2015 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 Кримінального кодексу («Зловживання владою або службовим становищем»).

У заяві про вчинення злочину та доданих до неї матеріалів йдеться про те, що керівництво НБУ, зловживаючи службовим становищем, діючи умисно, з метою одержання вигоди для членів своєї родини, інформувало останніх щодо фінансового стану ПАТ «Дельта Банк», що надало їм можливість зняти грошові кошти з депозитних рахунків ПАТ «Дельта Банк» на суму близько 12,5 млн. грн. та спричинило істотну шкоду державним та громадським інтересам.

У період керівництва в НБУ Валерії Гонтаревої (з 20 червня 2014 року) «Дельта Банк» отримав від Нацбанку стабкредит на 960 млн грн (такі позики видаються як мінімум на два роки), а також 1 млрд грн – під заставу держоблігацій на тендерах.

За даними НБУ, в 2015 році «Дельта Банк» рефінансування на строк більше 30 днів не отримував.

Своїми відверто кримінальними маніпуляціями та брудними зухвалими схемами НБУ перетворився в джерело особистого збагачення своїх керівників та отримання колосальних надприбутків фінансовими спекулянтами та шахраями, як в нашій країні, так і далеко за її межами. Такі злочинні дії НБУ, здійснені з відома, а іноді, як свідчить вищезазначене кримінальне провадження – і під керівництвом його керівника –Гонтаревої В.О., знищують фундаментальні засади функціонування банківської системи України, визначені ст.99, 100 Конституції України, ст.ст.6,7,25,63 Закону України «Про Національний банк України»,  а також ст.ст. 43, 53, 63 Закону України «Про банки та банківську діяльність», перетворюють і без того спотворені Урядом бюджет і бюджетний процес в єдину державну корупційну схему, відверте знущання над народними обранцями, конституційними правами мільйонів українців, їх надіями на життя за європейськими стандартами.

Автор – Андрій Деркач